AICC standard
Z uživatelského hlediska AICC standard zaručuje, aby mohl být vložen libovolný kurz do libovolného LMS.
Standard AICC vznikl původně pro letecký průmysl a postupně se rozšířil jako jeden z nejpoužívanějších standardů v e-learning. Dnešní význam je spíše historický. Protože stále existuje velké množství LMS, hotového obsahu i vývojových nástrojů, které standard podporují, je při pořizování LMS či vývojového systému stále vhodné vyžadovat i podporu AICC. Při koupi hotového obsahu se doporučuje vyžadovat SCORM, což přináší významné výhody pro uživatele obsahu.
Pár stručných informací, které jsou užitečné z uživatelského hlediska:
Gamifikace
V souvislosti s e-learningem se jedná o uplatňování herních principů v procesu vzdělávání. Patří sem například aplikování principů odměňování uživatelů po splnění určitých výukových cílů, např. získávání bodů a jejich následná směnitelnost za nějaké přínosy pro uživatele. Pomocí takovéhoto bodového systému lze navíc zajistit, aby se jednotliví studenti či celé týmy mohli porovnávat a soutěžit. Tyto principy lze dobře aplikovat v LMS, které podporují bodovací systémy. Jiným principem je aplikovat herní prvky přímo v e-lerningových kurzech, takže studium pak v něčem připomíná hru, čemuž se např. využívají simulovaní dialogy, simulace, volby postupu a obdobné výukové strategie. Opět lze propojit s bodováním, postupy do „vyšších úrovní“ a soutěžními principy.
Kurz
e-learningový kurz je vyučovaná látka převedená do elektronické podoby, doplněná o výukové strategie zvyšující míru pochopení a zapamatování. Takovémuto kurzu se také někdy říká elektronický kurz, on-line kurz, e-kurz, v naší akademické sféře se též často požívá termín „výuková opora“.
Kvalitní e-learningové kurzy měly sdílet následující charakteristiky:
Forma kurzu se vždy volí na základě řady kritérií, jako jsou profily studentů (vzdělání, vztah k počítačům, prostředí, kde studují), typu vyučované látky (teorie, praktická činnost, pracovní postupy) či technologické možnosti (počítače, mobilní zařízení, připojení na Internet). Existuje řada forem od lineárních prezentací látky, přes interaktivní tutorialy, až po simulace reálných situací.
Kurz má být dobře použitelný pro aktuální potřebu studenta. To znamená, že kurz by měl být jednoduše „rozebíratelný“ na libovolně velké části, které buď může student samostatně vyhledávat a používat dle aktuální potřeby, nebo z nich lze naopak skládat kurzy s rozsahem upraveným dle individuální potřeby studenta.
Více o designu e-kurzů v dokumentu Výukové postupy
Prohlédněte si řadu ukázek takovýchto kurzů.
LMS
LMS – Learning Management System – v češtině v kontextu e-learning často překládané jen jako „Řídící systém“. Jedná se o software, jehož funkcí je distribuovat e-kurzy studentům, organizovat a řídit výuku a kompetence studentů. Konkrétní LMS dodávané různými výrobci se mohou velmi lišit v poskytované funkcionalitě, nalezneme zde vše od jednoduchých spouštěčů elektronických kurzů až po komplexní systémy zabezpečující nejen proces výuky, ale obecně řízení lidských zdrojů.
Od kvalitního LMS očekáváme:
Mezi nejrozšířenější špičkové systémy světových výrobců splňující všechny výše popsané funkcionality patří např. SumTotal Learn od SumTotal Systems,či Saba Learning od Saba.
Mezi nejrozšířenější LMS v ČR a SR splňující všechny výše popsané body patří např. iTutor LMS od Kontis.
LCMS
Pod termínem LCMS - Learning Content Management System - jsou označovány systémy, které slouží k vývoji elektronických kurzů a současně řeší týmový proces vytváření a údržby obsahu, který zahrnuje didaktické zpracování, tvorbu, sdílení, distribuci a změny obsahu za spolupráce znalců obsahu, didaktických pracovníků, tvůrců médií a programátorů. Kvalitní LCMS by tedy měl zprostředkovávat:
Více informací o LCMS a jeho vztahu k LMS naleznete v dokumentu Vztah LMS a LCMS, konkrétní LCMS vývojové prostředí si můžete prohlédnout na iTutor Publisher.
MOOC
Massive Open Online Courses je nazývána situace, kdy poskytovatelé e-learningových kurzů nabídnou tyto kurzy širokému, neomezenému publiku. Většinou se jedná so stovky tisíc uživatelů a většinou jsou tyto kurzy zdarma, popřípadě se nějaké poplatky platí až za doprovodné služby, jako je např. získání certifikátu. S tímto přístupem se můžeme setkat u řady světově známých prestižních univerzit (Stanford, MIT, Berkeley, …), které takto umožňují komukoliv studovat části toho, co se na univerzitě vyučuje. Do MOOC projektů se zapojují i komerční světoví zaměstnavatelé (Google, AT&T,..), kteří tak s výhodou mohou zaškolit potenciální uchazeče o zaměstnání, ještě než nastoupí. V ČR je tento fenomén limitován malým trhem.
SCORM standard
Standard SCORM je v současnosti nejpoužívanějším standardem e-learning. Přináší významně nový pohled na strukturu obsahu oproti standardu AICC. Při pořizování LMS, autorského nástroje či e-learningového obsahu je vhodné vyžadovat tento standard a současně si ověřit, zda je skutečně podporován důsledně.
Pár stručných informací, které jsou užitečné z uživatelského hlediska:
Standardy SCORM ani AICC nezaručují, že obsah vyrobený v jednom vývojovém systému půjde upravovat v jiném vývojovém systému. Pokud kupujete kurz s ideou, že si ho budete dále modifikovat a rozvíjet, je třeba většinou vlastnit i vývojový systém, v kterém byl kurz vytvořen, a od dodavatele si vyžádat zdroje kurzu. Pokud se rozhodujete o pořízení vývojového systému pro vlastní tvorbu obsahu, je třeba volit zodpovědně, protože budoucí přechod na jiný vývojový systém může být z hlediska již vyvinutého obsahu „bolestivý“.
Výukové strategie
Výukové strategie používané v e-learningovém kurzu představují metody prezentace obsahu kurzu studentům a způsob uspořádání obsahu kurzu. Neexistuje žádná univerzální výuková strategie, která by byla vhodná pro všechny typy vykládané látky. Je třeba vždy volit z širokého spektra výukových strategií, mezi něž patří
- příklady a názorné ukázky
- vizuální prezentace obsahu, grafika, animace
- audio prezentace obsahu
- strategie poutání pozornosti jako postupné odkrývání, prozkoumávací grafika, kladení dotazů
- pracovní a učební pomůcky
- ukázkové dialogy
- případové studie
- simulované dialogy
- variabilní průchod obsahem dle odpovědí uživatele na otázky
- simulace
Více informací v dokumentu Výukové postupy
Autorské nástroje
V oblasti e-learning jde o nástroje, které slouží k tvorbě či sestavování e-learningových kurzů. Patří sem jednoduché „sestavovače“ kurzů z již hotových obrazovek, i profesionální nástroje umožňující animace, 3D modelování a kompletní návrh všech obrazovek kurzu a souvisejících prvků. Při tvorbě kvalitního kurzu se většinou používá kombinace více nástrojů. Multimedia se připravují ve specializovaných programech pro tvorbu a úpravu grafiky, animací, videa či zvuku a výsledný kurz se pak sestavuje ve autorském nástroji pro e-learning, který by měl:
Mezi známé a používané autorské nástroje patří ToolBook II od SumTotal Systems, Articulate 360 od Articulate, či iTutor Publisher od Kontis.